Sunday, January 22, 2012

KALI PERTAMA - JOB INTERVIEW

Temuduga kerja yang pertama dalam hidup aku adalah pada tahun 2007. di sebuah agensi separuh kerajaan berhampiran ibu negara. Kisahnya..

1. bila dapat surat panggilan interview, hati jadi tidak karuan
2. belek-belek baju, nak pakai mana satu, akhirnya pilih yang itu, sebab itulah satu-satunya baju yang aku ada
3. Malam tidur tak lena, tak mampu & tak sempat nak mimpi yang indah-indah..
4. selepas subuh, melangkah ke tempat interview...eh aku orang pertama sampai :)
5. selang setiap minit, muka-muka yang dahagakan kerja sampai
6. dalam ramai-ramai, ada seorang mamat datang dengan Pak dia...
7. Pak dia kenal semua staff kat situ, lalu satu staff salam, lalu lagi dua staff salam-salam
8. Aku dan mereka yang lain hanya mampu memandang! dalam  hati dude tahniah
9. aku orang pertama masuk bilik interview, sebelum masuk kakak yang panggil nama siap bagi tips
10. aku di interview oleh orang-orang "besar" cakap pun bahasa orang-orang asing
11. dah interview baliklah, nasib masa balik hujan dah berhenti
12. tapi masa berjalan menuju ke train, duuuuuuush sebuah kereta di pandu laju dan lopak air di jalan tersimbah tepat ke arah aku
13. setelah satu bulan, aku dapat surat dukacita, aku tak dapat keja....

p/s: jangan pilih-pilih keja, janji halal.
jangan guna "cabel car" masa nak cari keja, tak baik! nanti beli kfc rasa tempe basi

5 comments:

[PCL] said...

salam singgah baca..

atuk said...

Assalamualaikum Bobie

macam mana kfc boleh rasa tempe...basi pula tu...he he

Gen2Merah said...

kesian cikgu.. dah lah pulang kena simbah lopak air, dapat keputusan yang mendukacitakan lagi... tapi syukurlah rezeki bobie dah ajdi cikgu kan..
ya, jangan memilih2 kerjaya.. sambar dulu peluang yang ada untuk timba pengalaman

Namee Roslan said...

takpe, pastu rezeki yg lebih baik menanti :)

Tukang Karut said...

tak apa la... dah jadi cikgu pun sekarang...