Wednesday, November 9, 2011

BUNGA-BUNGA KECIL

pada hari raya hari itu
mak dan dua orang kakak ku
sibuk di dapur
tung tang tung tang
masing-masing tunjuk handal
dalam ilmu permasakan
Persis Ana Olson dan Nigelia mereka bertiga
seperti chef-chef antarabangsa hendaknya..

Aku? 
Aku,
dengan langkah tidak berbunyi
walaupun kaki jejak ke bumi
melarikan diri dari mereka
memulakan pengembaraan
untuk mengenal alam
cewaah maklumlah suatu ketika dulu
aku Ahli Kelab Pencinta Alam

Pengembaraan di teruskan..

aku tetumpu pada si bunga-bunga kecil
memang tidak ada mata yang mahu memerhati
tapi aku sudi
cuba berinteraksi 
hello! bunga-bunga kecil
kamu comel sekali
dengan pose yang memang asli
klik!klik!klik
hasilnya kamu tetap comel
lebih comel dari aku yang
berbaju kurung ala-ala Ana Rafali ini
(tidak salah perasaan, jika punya perasaan hahahahaha)

Pengembaraan perlu di hentikan 
langkah perlu bepatah balik
dari bawah pokok pisang rimbun
telinga sudah menerima isyarat
dari Puan Emak
"adik ko ke mana?"
kakak jawab
"tadi ada dibawah pokok limau"

aku biarkan mereka
bersoal jawab
aku ada di bawah pokok pisang
kejap lagi aku datang
masuk campur dalam 
arena permasakan walaupun hanya setakat
potong sebiji bawang

note:bukan semua perempuan suka bunga, betul tak?





27 comments:

feza said...

wah..bunga2 kecil kalau kena gaya shotnya memang nampak menarik.

saya suka bunga.tapi tak sangat la.hee

aimie amalina said...

ohhhh
larikan diri ye
kekekkee
tpi larikan diri mencintai alam
kekeke

sukeeenyeee!
ape jenis bunge ia masih indah =]

bujal X said...

saya suka teh bunga je~keh keh~

Niena Pengembara Ilahi said...

nice .. :D

bunga2 kecil... cam sakura.. :)
ermm.. xsuma pmpuan suka bunga & xsume laki yg xsuka bnga kn..

nuyui a.k.a miss YUI said...

sy xbrape sgt dgn bunge..hehhe..

Sidratul Muntaha said...

yup
aku mmg tak suke bunga tapi klu aku suke,aku suke lavender dgn sakura/cherry blossom

Anisa Hang Tuah said...

pandainya snap

JunAina said...

kalau pandai ambik gambar bunga tepi jalan pun nampak cantik. kak aina suka bunga tapi kadang2 menyampah pasal cepat layunya...

Mama Gee said...

ramai2 kat dapur nnti berlaga punggung pulak...hehee

cantik...mmg berbakat..

Kathy Tuah said...

wah..cantik!

Tukang Karut said...

white balance k 10000?

hoyahadis said...

terhibur la bace tulisan awak..he..he..

sye follow
hoyahadis



.

hoyahadis said...

dah lme follow rupenye..

Azlan Hasan said...

wah..lari ek...hahahaha..bunga ape tu kak??sy buta bab2 bunga nie..hehe

Regards,
-Strider-

yen(toka ziizokukuto) said...

potong bawang pon jadilah kak..heheh

Nong Andy said...

cantik bunga kering tu.. pandai ko snap!

*Aku pernah keja kedai bunga ngeee..!

syaza syahhanna said...

haaa... suka bunga rumput yang warna kuning tu...

Ct Mawa said...

huhu..bila da rmai2 kumpul mmg potong bawang jew la keje kte..hehe

btw,,cantek sgt kakak snap pic 2..nice

❤ eyeme ❤ said...

setuju!!!!cokelat lg beh! hehehe..cantik gmbr tu :D

Nieda said...

Selamat HAri raya ...tq singgah dan add CB.

Faaein Talip Roy said...

betul.. tapi saya suka sangat bunga..

hehehe.. melihat bunga buat hati saya berbunga-bunga walaupun hanya di jalanan...

zahidah seran said...

suka bunga tapi tak suka dihadiahkan bunga...=)

PinKy MoMMa said...

bunga kecil yang klasik hehehe ;)

Namee Roslan said...

saya suka bunga tapi taktau nk hargai bunga macam mana.. hehe

S..U..D..@..I..S said...

nice pic..wauu untungnya ada dua kakak..boleh wat agenda tersendiri time sibuk hari raya... jelousnyerrrr
nasib la kita jadi kakak hahaha

delarocha said...

gambar bawang takde?

budakijaupendek said...

suka bunga yg berbau wangi shj ^^