Friday, October 14, 2011

HANYA CERITA

Hari tu rumah Mak Limah masuk pencuri. Harinya tak berapa aku nak ingat. Jadi pagi tadi masa aku lalu rumah mak Limah, Pak shuib suami mak Limah tengah asah sebilah parang sambil pakai seluar Yangki ketat. Motif Pak Shuib mengasah parang menjadi persoalan. Daripada berteka-teki baik tanya sendiri

"asa parang Pak shuib?" berbahasa basi konon-konon mahu menunjuk kesantunan berbahasa.
" tak, tengah buat pengat ubi!"
Jelas dan terang jawapan Pak Shuib tanpa memandang muka ku.

"main kasar nampak" cetus kata dalam hati.
Mata teralih pada Man Botak, cucu Pak Shuib yang sedang terlompat di belakang Pak Shuib sambil tunjuk thumb up pada aku di iringi gelak-gelak suka.

2x5, 5x2 dua-dua pun sama..berengsek! Aku lajukan langkah. Dalam jarak satu meter Pak Shuib menyoal
"Yop! kau nak kemana?"
"nak pi buat Umrah"
Jawab ku ringkas konon-konon nak memulangkan paku buah keras
"dah tengok aku bawa cangkul dan parang, mestilah nak keladang"
Bebel hati kecil ku.

Sent from my iPhone

14 comments:

ikatankasihku said...

hehehe terkena balik..huhu

Madam U said...

melawat... hehe...

YNA said...

terbaeeeeeekkkkkkkk, ahaha

budakijaupendek said...

muahahahaha ~
hambik ko ^^

aimie amalina said...

hahhaahhaahahhaa
adoiiii
akak..lawok aihh
rindunye dgn akak
heeee
pengalaman ke ni kak
hehee

Tukang Karut said...

hoho.... kena dah...

Nafisah Ruslan said...

orang melayu memang suka macam ni..
lawak2.

dah tahu cendana pula, sudah tahu lagi mau tanya.

Nafisah Ruslan said...

salah pulak..hehe

sudah gaharu tau.. bukan sudah tahu :p

exited menulis.

zahidah seran said...

biasala nak berbasa-basi suka tanya benda yg mmg dah tauu..kan...

Namee Roslan said...

hahahah,,dah tahu garu2 lagi..keh keh. buat2 tanya saja nk ceriakan keadaan kot. hehe

Azlan Hasan said...

hahaha..sian kat shuib..terkena balik..hehehe

Regards,
-Strider-

grOundnUt said...

Sama-sama terkena.. hahaahha

NA said...

Hehe sahaja kasi panas hati.

-wina1979-

Gen2Merah said...

ehehehe.. terkena terkena..