Tuesday, October 11, 2011

DULU AKU SANGKA...

dulu masa aku umur belasan tahun aku sangkakan kerja guru itu mudah

guru kerja setengah hari sahaja
murid cuti guru pun cuti
cikgu boleh buat pendapatan tambahan (tuisyen)

itu dulu, bila aku tanya sendiri dengan guru

guru kerja dari pagi sampai tengah hari, petang cikgu datang lagi buat kelas tambahan untuk murid, latih murid sukan, latih murid tarian ajar murid IT etc

balik rumah guru mark latihan murid, guru ada 4 kelas, satu kelas 30-38 murid, Guru buat kertas exam, mark kertas exam.

murid cuti guru tak cuti, ramai yang sangka guru pun cuti. ada guru yang pi kursus ada guru yang bertugas jaga sekolah (bergilir)..Guru bawa murid pi camping, nak bawa 30-40 murid (tanggung jawab besar, aku sendiri takut)

cikgu boleh buat pendapatan tambahan, kalau dia nak tapi ramai yang bagi percuma bagi anak jiran tuisyen free.

ada guru yang duduk terpisah dari keluarga dan 3 tahun duduk berjauhan dari suami dan ibu-bapa..tak kisah kerana tugas punya cerita.

bila aku tanya lagi, 
guru juga perlu buat rancangan mengajar setiap hari, pelan strategik, guru perlu key in markah secara online, (KSSR, LINUS, SAPS). Apa semua tu cikgu?

kadang-kadang guru, jadi bendahari jadi setiausaha, buat belanjawan, buat budget, buat kertas kerja.

aku tak sanggup nak tanya lagi sebab aku tahu, banyak yang aku tak tahu. .dan banyak sangkaan ku meleset selama ini

P/s: aku ajar diri aku jangan judge kerja orang, apa yang kita nampak mudah tak semudah yang tuan badan rasa.

18 comments:

Namee Roslan said...

sangat betul. tp sy rasa seronok lah jadi guru. sbb sy suka budak :D

ANNUR said...

ye. cikgu pon penat. setiap aktiviti sekolah diorang kena terlibat sama. turun tengah2 panas..

Gen2Merah said...

saya setujuuuuu.. jangan pandang remeh kerjaya orang lain.. nampak mudah, hanya Allah yang tahu kisah disebaliknya..

dulu saya pun berfiikiran macam tu. tapi bila dah menjawat jawatan pendidik ni, huhuhu.. sukar nak ungkap satu persatu..

Anisa Hang Tuah said...

cikgu.
pekerjaan yang mulia.

zati embong said...

pd jat semua kerja ada cabaran dia.tp yg penting kerja ckgu 2 kan mulia.

syahirooAhmad said...

samala.. dulu pikiran agak kekanak2kan... skrg bila dah masuk alam pekerjaan. baru la sedar.. masing2 ada tanggungjawab kan.

aimie amalina said...

=]
dulu mimi pon pk cm tu..
begitu besar jasa pendidik kan..
pendidik..
seorang yg mampu membawa ratusan org dalam dunia ilmu!

delarocha said...

dulu cikgu saya rajin buat kelas tambahan percuma

dulu juga saya rajin ponteng kelas tambahan beliau

patutlah benak..ahakss

NA said...

Hmm memang tengok kerja mak saya yang jadi guru memang banyak. Tak mudah sebenarnya.

-wina1979-

Kathy Tuah said...

teringin sgt jdi cikgu sbb tu cita2 sejak kecik lagi..tp smpi skrg x tcapai lagi..huhu

Faaein Talip Roy said...

betul2.. kerja cikgu.. tak ada yang mudahnya.. sangat repect dengan mereka yang bergelar guru ni...


kerja yang lain pun sama juga.. nampak aje mudah tapi yang menanggungnya tahulah macam mane kan...

Azlan Hasan said...

betul tu kak..dulu saya pun igt camtu kat cikgu..ajar clas 3-4 jam pastu lepak bilik guru..petang da boleh balik senang kan??

tapi bila tengok kawan yang da jadi cikgu baru tau betapa susahnya nak jadi cikgu lebih-lebih lagi part nak layan murid-murid..hehehe

Regards,
-Strider-

yen(toka ziizokukuto) said...

wah bro,,
ni kalau bapak saya baca ni,,,mesti dia bangge heheh,,:)

anamizu said...

kerje ape pon mmg
ade SUSAHnye..
mane de kje yg sng
kan kak kan?


*cik ana baru tau
akak ni WANITA..hehe
b4 dis ingtkan a guy :p



luv,
cik ana

budakijaupendek said...

yup.
jasa guru kan tak terbalas.
^^

Gen2Merah said...

Selamat pagi yang ceria Bobiestory... saya dah jawab persoalan dalam entri saya ye.. ehehe

http://gen2merah.blogspot.com/2011/10/puan-bobiedanbad-pula-tanya-tentang.html

Nur Lavender said...

keje ape pon susah kalo xreti bersyukur..hahaha..;p

SoLy SoLicious said...

cikgu zaman skrg kerjanye amat mncabar..huhu