Friday, April 1, 2011

JANGAN KATA MACAM TU...

"eh!ko ni bodoh la!"
aku sangat tidak suka dengar kata-kata itu...dan mula menegur...
"kenapa cakap kawan kamu macam tu?, besar sangat kesalahan kawan kamu? sedangkan kamu tahu dia tidak sengaja" 
"cikgu tidak mahu kamu kata, macanm tu lagi"
dia tunduk...
bukan niat ku untuk marahkannya...cuma kenapa perlu marah dan melatah hanya kesalahan kecil seorang kawan. kesalahan terlanggar bahu...
mereka muda lagi..baru 10 tahun...
sedih kalau dengan usia sementah itu mereka sudah mula membenci..sukar memaafkan...
orang kata melentur biar dari rebungnya..kalau dah jadi buluh bagaimana? sudah terlewatkah??
sebenarnya tidak pernah terlewat untuk membetulkan kesilapan. Tapi bersegerah lah menyedari kesilapan....

3 comments:

nur anis said...

setuju dengan akak..kalau tak tegur, takut terbiasa..kadang-kadang tengok sepupu2 saya cakap tak elok pun, saya tegur jugak..

budak ice said...

mmg patot ditegor.. :)

Mr Strider said...

betul2..kecik2 memang waktu yg paling sesuai untuk mencorakkan seseorang..hehehe..lg pun zaman skunk bahasa da semakin kasar..hehehe

Regards,
-Strider-